Curricularized extension in the fight against child sexual abuse in a public school in Barretos: an experience report

Authors

  • Lívia Bertolo Gonzaga Faculdade de Ciências da Saúde de Barretos Dr. Paulo Prata – FACISB, São Paulo, Brasil
  • Lívia Siqueira da Silva Faculdade de Ciências da Saúde de Barretos Dr. Paulo Prata – FACISB, São Paulo, Brasil
  • Maria Eduarda de Oliveira Spegiorin Faculdade de Ciências da Saúde de Barretos Dr. Paulo Prata – FACISB, São Paulo, Brasil
  • Robson Aparecido dos Santos Boni Faculdade de Ciências da Saúde de Barretos Dr. Paulo Prata – FACISB, São Paulo, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.59255/mmed.2025105

Keywords:

adolescents, sex education, schools, reproductive health

Abstract

This is an experience report on a curricular extension activity carried out by Grupo Flora, composed of medical students from the Barretos School of Health Sciences Dr. Paulo Prata - FACISB, at a elementar public school in Barretos, São Paulo. The initiative aimed to raise awareness among fifth-grade students about sex education and sexual abuse prevention. Using playful and educational approaches, the project addressed topics such as puberty, reproductive anatomy, and self-care, making the content accessible and engaging. One of the strategies used was the “Stop Sign,” an interactive and easy-to-understand resource for teaching about boundaries and sexual abuse prevention. The activity was conducted in a safe and welcoming environment, encouraging anonymous participation, which facilitated the emergence of questions and revealed the lack of information about basic sex education among students. The report highlights the importance of preventive dialogue in schools and the need to pedagogically prepare extension workers to ensure a more sensitive and effective approach. We recommend expanding these initiatives to students in other health fields and providing prior pedagogical training for extension workers, aiming to improve the quality of interventions and increase their positive impact on the education of elementary school students. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ministério da Saúde [Internet]. [citado 15 de outubro de 2024]. Novo boletim epidemiológico aponta casos de violência sexual contra crianças e adolescentes no Brasil. Disponível em: https://www.gov.br/saude/pt-br/assuntos/noticias/2023/maio/novo-boletim-epidemiologico-aponta-casos-de-violencia-sexual-contra-criancas-e-adolescentes-no-brasil

Silva FC da, Monge A, Landi CA, Zenardi GA, Suzuki DC, Vitalle MS de S. The effects of sexual violence experienced in childhood and adolescence on undergraduate students. Rev Saúde Pública. 14 de dezembro de 2020;54:134.

Alarcão A, Vieira G, Cardoso L, Matheus Normanha Lima, Carolina M. Influência do PBL e TBL na educação em medicina. Brazilian Journal of Health Review. 2023 Oct 31;6(5):26382–96.

Luciano B, Alves De Oliveira C, Sara I, Lima F, Livia I, Rodrigues S, et al. Aprendizagem Baseada em Equipes. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbem/v42n4/1981-5271-rbem-42-4-0086.pdf

FACISB - Medicina Barretos [Internet]. FACISB - Medicina Barretos. 2024 [cited 2025 Aug 12]. Available from: https://facisb.edu.br/programadocurso/3

Higa E de FR, Bertolin FH, Maringolo LF, Ribeiro TFSA, Ferreira LHK, Oliveira VASC de. A intersetorialidade como estratégia para promoção da saúde sexual e reprodutiva dos adolescentes. Interface - Comun Saúde Educ. agosto de 2015;19:879–91.

Rodrigues RM, Mello RR de. Escolas no combate à violência sexual contra crianças e adolescentes: análise bibliográfica de ações preventivas. Ens Aval E Políticas Públicas Em Educ. 29 de abril de 2024;32:e0244004.

Jusbrasil [Internet]. [citado 15 de outubro de 2024]. Semáforo do Toque. Disponível em: https://www.jusbrasil.com.br/artigos/semaforo-do-toque/1979096703

Sarmento MJ. Infância e aprendizagem social: uma abordagem sociológica. In: Abramowicz A, Neves LMW, editors. Infância e educação: saberes e práticas. São Paulo: Cortez; 2005. p. 25-41.

Corsaro WA. Sociologia da infância. Porto Alegre: Artmed; 2011.

Brasil. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular [Internet]. Brasília: MEC; 2018 [cited 2025 May 15]. Available from: https://www.gov.br/educacao/pt-br/assuntos/educacao-basica/bncc

Silva DP de O, Werle MPB. Diálogo e escuta: a pedagogia de Paulo Freire para a educação da infância. Disponível em: https://www2.faccat.br/portal/sites/default/files/silva_werle.pdf

Published

2025-12-05

How to Cite

Gonzaga, L. B., Siqueira da Silva, L., de Oliveira Spegiorin , M. E., & Robson Aparecido dos Santos Boni. (2025). Curricularized extension in the fight against child sexual abuse in a public school in Barretos: an experience report. Manuscripta Medica, 8, 67–74. https://doi.org/10.59255/mmed.2025105

Issue

Section

Experience Report

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.