The Student Support Center as an institutional policy in assisting medical school students
DOI:
https://doi.org/10.59255/mmed.202592Keywords:
first-year students, undergraduate medical program, Student Support CenterAbstract
The academic experiences of students during their first year at university are crucial for their success and retention in the institution. Especially in the early years, young entrants to higher education face challenges that extend beyond professional training, as this transition is marked by numerous challenges, including adaptation to the course and the transition from adolescence to adulthood. Several authors highlight the importance of providing services to students at higher education institutions to aid their integration, learning, and development. This study aims to present the actions undertaken by the Student Suport Center - NAE at a private higher education institution offering a medical degree, aimed at assisting students in their adaptation and retention within the institution. This is quantitative research, whose data collection was carried out through documentary research. During the research, the NAE of the investigated institution and the various services provided by the department were examined, revealing a total of 11,079 consultations between 2012 and 2023. There has been a rising demand for the offered programs, which aim to contribute to student adaptation, retention, and academic progress.
Downloads
References
Pascarella ET, Terenzini ET. How college affects students: a third decade of research. v.2. San Francisco: Jossey-Bass; 2005.
Reason R, Terenzini P, Domingo R. First things first: Developing academic competence in the first year of college. Res High Educ. 2006 Mar;47(2):149-75.
Almeida LS, Soares AP. Os estudantes universitários: sucesso escolar e desenvolvimento psicossocial. In: Mercuri E, Polydoro SAJ, editors. Estudante universitário: características e experiências de formação. Taubaté: Cabral; 2003.
Cunha SM, Carrilho DM. O processo de adaptação ao ensino superior e o rendimento acadêmico adaptação e rendimento acadêmico. Psicol Esc Educ. 2005 Dez;9(2):215-24.
Ward S, Outram S. Medicine: In need of culture change. Intern Med J. 2016 Jan;46(1):112-6.
Diniz AM, Almeida LS. Adaptação à universidade em estudantes de primeiro ano: estudo diacrónico da interacção entre o relacionamento com pares, o bem-estar pessoal e o equilíbrio emocional. Análise Psicológica. 2006;1(XXIV):29-38.
Ameida LS. Transição, adaptação acadêmica e êxito escolar no ensino superior. Revista Galego-Portuguesa de Psicoloxía e Educación. 2007;15(2):203-15.
Saavedra L, Vieira CM, Araújo AMDC, Faria L, Silva AD, Loureiro T, Taveira MC, Ferreira S. (A)Simetrias de gênero no acesso às engenharias e ciências no ensino superior público. Ex Aequo. 2011;23:163-77.
Soares AB, Pacheco IC, Lavrador LA, Messias MB, de Oliveira RS, Pollack P. Gênero e classe social na adaptação acadêmica à universidade. Anais do XXXIX Reunião Anual da Sociedade Brasileira de Psicologia; 2009 Oct 28-31; Ribeirão Preto: SBP, 2009.
Zago N. Do acesso à permanência no ensino superior: percurso de estudantes universitários de camadas populares. Rev Bras Educ. 2006 Ago;11(32):226-370.
Moreira SNT, Vasconcellos RLSS, Heath N. Estresse na formação médica: como lidar com essa realidade? 2015 Oct-Dec;39(4):558–64.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Nathalia Lionel de Carvalho, Rosimeire Ferreira Mendes

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
A revista é publicada sob a licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.
O trabalho publicado é considerado colaboração e, portanto, o autor não receberá qualquer remuneração para tal, bem como nada lhe será cobrado em troca para a publicação.
Os textos são de responsabilidade de seus autores.
É permitida a reprodução total ou parcial dos textos da revista, desde que citada a fonte.



