Hospitalization and childhood: report of playful action prior to an invasive procedure

Authors

  • Catharina Moda Faculdade de Ciências da Saúde de Barretos Dr. Paulo Prata - FACISB, São Paulo, Brasil
  • Roberta Thomé Petroucic Faculdade de Ciências da Saúde de Barretos Dr. Paulo Prata - FACISB, São Paulo, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.59255/mmed.2024.96

Keywords:

hospitalização, neoplasias, crianças, jogos recreativos

Abstract

Introduction: The right to play, fundamental in childhood, is often compromised during hospitalization. Humanization in healthcare involves incorporating playfulness in pediatric oncology. Experience Report: Through the Academic Group of Playful Activities, trained medical students conducted interventions at the Hospital de Amor Infantil, promoting playful activities such as symbolic role exchanges and the use of instructional therapeutic toys. These activities alleviated the environment prior to invasive procedures and increased the children’s understanding of these procedures. Discussion: As reported, the literature highlights the benefits of play and the use of instructional therapeutic toys as important means to provide greater autonomy and well-being for children, as well as to enhance their cooperation with treatment. Final Considerations: Playful tools educated children about routine hospital procedures, reduced environmental tension, and upheld the right to play. Medical students had the opportunity for personal growth and expanded their understanding of the biopsychosocial context surrounding pediatric hospitalization

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Lei 8. 069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 16 jul. 1990a Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8069.htm

Oliveira, T. N., & Palmeira, A. T. As funções do brincar para criança hospitalizada. Revista Psicologia, Diversidade e Saúde, [S. l.], v. 7, n. 1, p. 89–100, 2018. DOI: 10.17267/2317-3394rpds.v7i1.1800. Disponível em: https://www5.bahiana.edu.br/index.php/psicologia/article/view/1800

SPOSITO, A. M. P.; NASCIMENTO, L. C.; GARCIA-SCHINZARI, N. R.; MITRE, R. M. de A.; PFEIFER, L. I.; LIMA, R. A. G. de. O melhor da hospitalização: contribuições do brincar para o enfrentamento da quimioterapia. Avances en Enfermería, [S. l.], v. 36, n. 3, p. 328–337, 2018. DOI: 10.15446/av.enferm.v36n3.61319. Disponível em: https://revistas.unal.edu.co/index.php/avenferm/article/view/61319

Mitre RM de A, Gomes R. A promoção do brincar no contexto da hospitalização infantil como ação de saúde. Ciênc saúde coletiva [Internet]. 2004;9 ( 1 ) : 147-54. Disponível em: https://doi.org/10.1590/s1413-81232004000100015

SOUZA, L. P. S. et.al. Câncer infantil: sentimentos manifestados por crianças em quimioterapia durante sessões de brinquedo terapêutico. Rev. Rede Enfermagem Nordeste, Fortaleza, v. 13, n.3, p. 686-692, 2012. Disponível em: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/12319

Ramdaniati S, Lismidiati W, Haryanti F, Sitaresmi MN. The effectiveness of play therapy in children with leukemia: A systematic review. J Pediatr Nurs. 2023 Nov-Dec;73:7-21. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.pedn.2023.08.003 Epub 2023 Aug 18. PMID: 37597401.

Chiavon SD, de Brum CN, dos Santos E, Sartoretto EA, Zuge SS, Gaio G, Trentin PA, Potrich T. Utilização do brinquedo terapêutico para a criança que vivencia o processo de hospitalização: uma revisão narrativa / Use of the therapeutic play for the child who experiences the hospitalization process: a narrative review. Braz. J. Hea. Rev. [Internet]. 2021 Jan. 8 [cited 2024 Jul. 30];4(1):382-98. Disponível em: https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BJHR/article/view/22724

Coelho HP, Souza G dos SD de, Freitas VH de S, Santos IRA dos, Ribeiro C de A, Sales JKD d, et al. . Percepção da criança hospitalizada acerca do brinquedo terapêutico instrucional na terapia intravenosa . Esc Anna Nery [Internet] . 2021 ; 25 (3) : e20200353. Disponível em: https://doi.org/10.1590/2177-9465-EAN-2020-0353

Simon H dos S, Kunz E. O BRINCAR COMO DIÁLOGO/PERGUNTA E NÃO COMO RESPOSTA À PRÁTICA PEDAGÓGICA. Movimento [Internet]. 6º de dezembro de 2013;20(1):375-94. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/39749

Souza L da S, Figueirêdo MNL de, Fú HS, Oliveira KB de S, Brasileiro LT, Nunes RT, Silva PHB da, Melo MST de. O Lúdico no Processo de Hospitalização das Crianças com Câncer. Licere [Internet]. 4º de abril de 2022;25(1):171-99. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/licere/article/view/39075

Godino-Iáñez MJ, Martos-Cabrera MB, Suleiman-Martos N, Gómez-Urquiza JL, Vargas-Román K, Membrive-Jiménez MJ, Albendín-García L. Play Therapy as an Intervention in Hospitalized Children: A Systematic Review. Healthcare (Basel). 2020 Jul 29;8(3):239. Disponível em: https://doi:10.3390/healthcare8030239 . PMID: 32751225; PMCID: PMC7551498.

Sezici E, Ocakci AF, Kadioglu H. Use of Play Therapy in Nursing Process: A Prospective Randomized Controlled Study. J Nurs Scholarsh. 2017 Mar;49(2):162-169. Disponível em: https://doi: 10.1111/jnu.12277 Epub 2017 Jan 18. PMID: 28098954.

Published

2024-12-20

How to Cite

Moda, C., & Petroucic, R. T. (2024). Hospitalization and childhood: report of playful action prior to an invasive procedure. Manuscripta Medica, 7, 34–39. https://doi.org/10.59255/mmed.2024.96

Issue

Section

Experience Report

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.