Hospitalization and childhood: report of playful action prior to an invasive procedure
DOI:
https://doi.org/10.59255/mmed.2024.96Keywords:
hospitalização, neoplasias, crianças, jogos recreativosAbstract
Introduction: The right to play, fundamental in childhood, is often compromised during hospitalization. Humanization in healthcare involves incorporating playfulness in pediatric oncology. Experience Report: Through the Academic Group of Playful Activities, trained medical students conducted interventions at the Hospital de Amor Infantil, promoting playful activities such as symbolic role exchanges and the use of instructional therapeutic toys. These activities alleviated the environment prior to invasive procedures and increased the children’s understanding of these procedures. Discussion: As reported, the literature highlights the benefits of play and the use of instructional therapeutic toys as important means to provide greater autonomy and well-being for children, as well as to enhance their cooperation with treatment. Final Considerations: Playful tools educated children about routine hospital procedures, reduced environmental tension, and upheld the right to play. Medical students had the opportunity for personal growth and expanded their understanding of the biopsychosocial context surrounding pediatric hospitalization
Downloads
References
BRASIL. Lei 8. 069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 16 jul. 1990a Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8069.htm
Oliveira, T. N., & Palmeira, A. T. As funções do brincar para criança hospitalizada. Revista Psicologia, Diversidade e Saúde, [S. l.], v. 7, n. 1, p. 89–100, 2018. DOI: 10.17267/2317-3394rpds.v7i1.1800. Disponível em: https://www5.bahiana.edu.br/index.php/psicologia/article/view/1800
SPOSITO, A. M. P.; NASCIMENTO, L. C.; GARCIA-SCHINZARI, N. R.; MITRE, R. M. de A.; PFEIFER, L. I.; LIMA, R. A. G. de. O melhor da hospitalização: contribuições do brincar para o enfrentamento da quimioterapia. Avances en Enfermería, [S. l.], v. 36, n. 3, p. 328–337, 2018. DOI: 10.15446/av.enferm.v36n3.61319. Disponível em: https://revistas.unal.edu.co/index.php/avenferm/article/view/61319
Mitre RM de A, Gomes R. A promoção do brincar no contexto da hospitalização infantil como ação de saúde. Ciênc saúde coletiva [Internet]. 2004;9 ( 1 ) : 147-54. Disponível em: https://doi.org/10.1590/s1413-81232004000100015
SOUZA, L. P. S. et.al. Câncer infantil: sentimentos manifestados por crianças em quimioterapia durante sessões de brinquedo terapêutico. Rev. Rede Enfermagem Nordeste, Fortaleza, v. 13, n.3, p. 686-692, 2012. Disponível em: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/12319
Ramdaniati S, Lismidiati W, Haryanti F, Sitaresmi MN. The effectiveness of play therapy in children with leukemia: A systematic review. J Pediatr Nurs. 2023 Nov-Dec;73:7-21. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.pedn.2023.08.003 Epub 2023 Aug 18. PMID: 37597401.
Chiavon SD, de Brum CN, dos Santos E, Sartoretto EA, Zuge SS, Gaio G, Trentin PA, Potrich T. Utilização do brinquedo terapêutico para a criança que vivencia o processo de hospitalização: uma revisão narrativa / Use of the therapeutic play for the child who experiences the hospitalization process: a narrative review. Braz. J. Hea. Rev. [Internet]. 2021 Jan. 8 [cited 2024 Jul. 30];4(1):382-98. Disponível em: https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BJHR/article/view/22724
Coelho HP, Souza G dos SD de, Freitas VH de S, Santos IRA dos, Ribeiro C de A, Sales JKD d, et al. . Percepção da criança hospitalizada acerca do brinquedo terapêutico instrucional na terapia intravenosa . Esc Anna Nery [Internet] . 2021 ; 25 (3) : e20200353. Disponível em: https://doi.org/10.1590/2177-9465-EAN-2020-0353
Simon H dos S, Kunz E. O BRINCAR COMO DIÁLOGO/PERGUNTA E NÃO COMO RESPOSTA À PRÁTICA PEDAGÓGICA. Movimento [Internet]. 6º de dezembro de 2013;20(1):375-94. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/39749
Souza L da S, Figueirêdo MNL de, Fú HS, Oliveira KB de S, Brasileiro LT, Nunes RT, Silva PHB da, Melo MST de. O Lúdico no Processo de Hospitalização das Crianças com Câncer. Licere [Internet]. 4º de abril de 2022;25(1):171-99. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/licere/article/view/39075
Godino-Iáñez MJ, Martos-Cabrera MB, Suleiman-Martos N, Gómez-Urquiza JL, Vargas-Román K, Membrive-Jiménez MJ, Albendín-García L. Play Therapy as an Intervention in Hospitalized Children: A Systematic Review. Healthcare (Basel). 2020 Jul 29;8(3):239. Disponível em: https://doi:10.3390/healthcare8030239 . PMID: 32751225; PMCID: PMC7551498.
Sezici E, Ocakci AF, Kadioglu H. Use of Play Therapy in Nursing Process: A Prospective Randomized Controlled Study. J Nurs Scholarsh. 2017 Mar;49(2):162-169. Disponível em: https://doi: 10.1111/jnu.12277 Epub 2017 Jan 18. PMID: 28098954.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Catharina Moda, Roberta Thomé Petroucic

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
A revista é publicada sob a licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.
O trabalho publicado é considerado colaboração e, portanto, o autor não receberá qualquer remuneração para tal, bem como nada lhe será cobrado em troca para a publicação.
Os textos são de responsabilidade de seus autores.
É permitida a reprodução total ou parcial dos textos da revista, desde que citada a fonte.